РОСА РОБИЊИЦА


0_86baf_fcbfb88c_XXL.jpg

Везак везла Роса робињица,
везак везла ју море гледала,
морем лете два врана гаврана
јал говори Роса робињица:
“Ја два врана, два по богу брата,
јесте л` скоро јод земље Индије?
Јест` видели моју стару мајку?
Јел` је моју браћу иженила
и сестрице младе разудала?
Јел` је моје даре поарчила?“
Јал` говоре два врана гаврана:
“Ми смо јутрос јод земље Индије,
видели смо твоју стару мајку.
Она твоју браћу иженила
и сестрице младе разудала,
ја ли није даре поарчила,
већ преврће јутром и вечером и
спомиње Росу робињицу.“
Јал` говори Роса робињица:
“Ја два врана, два по богу брата,
јотидите ју земљу Индију,
па кажите мојој старој мајци,
нека моје даре раздијели,
нек раздјели слепом и сакатом,
нек спомињу Росу робињицу.“
То говори Роса робињица,
То говори чарне очи зави,
Зави очи па ју море скочи.

Песма високе вредности поред чувања успомене на прадомовину песма је сачувала и древну духовну поделу горњег и доњег света, цела песма је настала на духовном доживљају песника. Основни мотив је подела на горњи и доњи свет, горњи свет који је припадао сунцу и доњи свет који је припадао месецу, ова подела се због односа мушких и женских божанстава поделио да доњи свет припада женском принципу а горњи свет припада мушком принципу, ова подела је настала како је Венери, Даници припадала 28 лунарних кућа које су делиле годину и један од основних разлога зашто су се већина ритуала обредни обављали ноћу.
Да је песник био под утицајем овог духа можемо видети у самом почетном стиху:
везла ју море гледала,
морем лете два врана гаврана
јал говори Роса робињица:
ја два врана, два по богу брата,
Весници су као и у другим народним песмама врани гаврани као и народној песми Смрт мајке Југовића, по древном веровању преци по смрти одлазе на онај свет у облику птице као и да се на овом јављају у облику птицедок црне птице симболизовале весника смрти и бога подземног бога што потврђује песник стихом два по богу брата. који долазе из правца мора тј подземног света како су мора припадала одземном свету.Крај песме песник исто завршава под утицајем древне духовности па тако Роса Робињица одлази са овог света верна свом женском принципу скоком у море:
То говори Роса робињица,
То говори чарне очи зави,
Зави очи па ју море скочи
Овај принцип је био врло распрострањен код Срба, тако су жене жртвоване Триглаву бацањем у воду, бацањем Моране у реку или у Хамурабијевом законику где је за жене прописано убиство дављењем у води.
За разлико од песме КРИВА ЛАЂА СМРХАТОВА где се опевава смрт јунака можемо видети контра дуалитет где мушкарац због поделе на сунчев и лунаран принцип одлази на свет спаљивањем како мушки принцип припада горњем свету, док његова љуба иде са њим на ломачу и ово је био једини начин да супружници буду заједно у рајском свету како су за разлику кад је религија била у лунарном принципу сви људи одлазили у подземни свет по ступању соларног принципа подземни свет остаје стециште оних који умиру у кревету и жена док ратници одлазили у пламену.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

w

Повезивање са %s